Lastige gedachten

In de oefeningen na sessie 4 van de basis mindfulnesstraining: van welke automatische gedachten die regelmatig terugkomen heb jij last?

Schrijf ze eens op, kijk er naar en wees je bewust: gedachten zijn geen feiten.

Save

Save

Twitter
Visit Us
Follow Me

10 reacties

  1. Mijn psychologe verwoordt dit als een trein met gedachten die je moet leren loslaten. Zijn laat mij oefenen : de keuze om op te stappen op de trein, of hem te laten voorbijrazen ! ? Dit is voor mij een hele visuele beleving. ?

  2. Goed om je gedachten te rubriceren. Gedachten over dingen die ik nog moet doen, die ik niet mag vergeten, schrijf ik op, dan kan ik makkelijker loslaten. Andere gedachten die steeds terugkomen, uit het verleden, zijn moeilijker los te laten. Door aan fijne herinneringen te denken gaat dat het makkelijkst.

  3. Herken je gedachten op zijn waarde. Geef ze een cijfer. Zijn ze verspilde energie ? Stop ze in de prullenmand. Heel soms zijn ze waardevol, doe er dan iets mee.

  4. ? Je bent niet je gedachten, je hebt gedachten ?

    Stel (tijdens een meditatie) je geest voor als een lopende band waarbij gedachten op de band langskomen. Label welk soort gedachten er voorbij komen (bv. gedachten over wat nog te doen, gedachten over het verleden, piekergedachten) Doe ze in aparte dozen en leg ze niet ver weg voor een andere keer en besef:
    Je bent niet je gedachten, je hebt gedachten

    Omgaan met lastige gedachten in het dagelijks leven: Verleg je aandacht
    Drie-stappen-plan:
    1. De gedachte herkennen: ‘O, daar ben je, ik ken je’.
    2. De gedachte erkennen: ‘Ik weet dat je er bent, je mag er zijn.’
    3. De gedachte verleggen: ‘Ik heb nu geen tijd. Ik ga verder met waar ik mee bezig was. Ik ben nu bezig met…’.

    • Dank je wel dit is om te gaan hanteren in mijn dagelijkse leven. Er gaan teveel gedachten soms met me aan de haal.

    • Zeer herkenbaar. Wat is het moeilijkst vind is de gedachten aan dingen uit het verleden die pijn deden en soms nog doen. Ik proberen het te laten zijn. Zodra ik dat doe, het doorleef, kan ik weer verder.

  5. “Wees bewust: gedachten zijn feiten”
    En dan daaronder: Gedachten zijn geen feiten.

    Typfout of?

Reageren is niet mogelijk