Hoe je accepteren in het dagelijks leven toe kunt passen

Naar aanleiding van deze post over hoe accepteren kan helpen bij het (meer) integreren van mindfulness in je leven, ontving ik de vraag hoe je accepteren in je dagelijks leven toepast. In onderstaande post beschrijf ik mijn ervaring.

Accepteren

Accepteren betekent dat ‘het’ mag zijn zoals het is. ‘Het’ ben jij, is de ander, is de situatie, is de wereld. Jij mag zijn zoals je bent. De ander mag zijn zoals hij of zij is. Een situatie mag zijn zoals die is. Als ik in een situatie ben waarin ik ‘accepteer wat is’, ervaar ik rust, vreugde en liefde.

Ruis

Het lukt mij tot nu toe niet altijd om in een situatie te zijn waarin ik ‘accepteer wat is’. Op zo’n moment ervaar ik ruis. Ruis van gedachten, emoties en/of lichaamssensaties. Ik ervaar onvrede, onrust en mijn lontje is dan vaak kort.

Gedachten

Gedachten die bij mij bijvoorbeeld ruis veroorzaakten, waren:

Ik moet nog ..
Ik wil nog …
Krijg ik wel wat ik wil? Lukt het me wel?
Ben ik wel leuk, aardig, goed genoeg?
Het is (te) moeilijk/ (te) zwaar/onmogelijk..
Anderen vinden het vast gek, stom, raar, slecht.. dat ik hiervoor kies en dit doe.
Emoties

Emoties of gevoelens die bij mij ruis veroorzaakten, waren:

boos: dat ik nog steeds niet deed wat ik eigenlijk wilde doen;
bedroeft: dat ik het gevoel had dat ik niet mocht zijn wie ik was;
bang: dat ik verlaten zou worden, dat ik niet zou slagen volgens de maatstaven van anderen, dat het ondernemen me niet zou lukken.
Lichaamssensaties

De sensaties die ik de afgelopen tijd bijna dagelijks voelde, waren spanningen in mijn lichaam. Deze spanningen uitten zich bij mij vooral in mijn handen, boven mijn borsten en in mijn gezicht.

Opmerken

Gedachten, emoties en lichaamssensaties die je kan ervaren, zijn in mijn ogen signalen. Signalen die je kunt opmerken en signalen die je kunt missen en/of negeren.

Herkennen

Je kunt signalen vaak herkennen aan:

Veroordelen van jezelf, anderen, de wereld (ik vind dat ik.., ik vind dat hij.., ik vind dat zij..)
Verwachtingen hebben richting jezelf, anderen en de wereld (ik moet, hij moet, zij moeten);
Verlangen hebben (ik wil …);
Ik let op de woorden die ik in mijn gedachten heb en/of uitspreek. Als ik vormen van de woorden: “vinden, moeten en willen” gebruikt, is dat voor mij vaak een signaal dat ik eerst nog wat ruimte kan maken alvorens ik over kan gaan tot ‘accepteren wat is’.

Kiezen

Als ik een signaal herken, stel ik mijzelf de vraag: wat wil ik met dit signaal doen? Vervolgens kies ik één van de drie opties: Lees meer>>>

Caroline van Bemmel

Twitter
Visit Us
Follow Me

4 reacties

  1. Bij mij werkt het heel simpel. Wanneer ik een gebeurtenis in mijn leven niet kan aanvaarden heb ik veel emoties. In een klap sla ik al die emoties neer, door tegen mezelf te zeggen : “Aanvaardt dat het gebeurt is” Ik verzet me er dan niet meer tegen. Hierdoor kan ik de situatie goed overzien/hanteren.

  2. Een hele lange uitleg over iets wat er is en “mag” zijn.
    Een situatie is zoals hij is en niet wat men vind dat of zou willen vinden wat hij is.
    Hij mag er zijn om 1 reden en dat is omdat hij er is en niet omdat men vind dat hij er mag zijn.

    De hele beredenatie veroorzaakt de ruis veel denk werk om iets wat er al is.

    Een idee die energie te stoppen in waar je heen wilt wat er met de situatie van nu moet gebeuren om een eindresultaat naar believen te creëren.

    Laatste drie aangeven laten zien dat je voor je zelf leeft en niet voor een ander zijn meningen gedachte of veroordeling.
    Die zijn immers gebassserd op dat specifieke moment en individu.
    En veranderen op bassis van emotie wanneer het een ander individu betreft in een andere relatie.

    Men zegt je bent de regisseur van je eigen leven …
    Dan zou jij moeten bepalen wat voor jouw de moeite waard is.

    Alles wat gepraat word is een emotie en heeft in elke situatie per persoon en lijdend voorwerp een andere uitleg en of betekenis.

    Alles wat gepraat word door en men word ervaren word een bevestiging of tastbaar gegeven en dat is niet te weerleggen door worden van onovertuiging uit te spreken

    Nu mogen we weer naar boven om te lezen datbde cirkel rond is….

    Wat er is is er en niet omdat het er mag zijn .

  3. ? Wat is kun je niet veranderen, maar je kunt wel werken aan wat er komt ?

    Het leven is niets meer of minder
    dan wat jij er elke dag
    van maakt.
    Hang slingers aan de muur,
    stift je lippen rood
    en zorg voor wijn die smaakt.
    – lief leven
    ?

Reageren is niet mogelijk