Hoe je door mindful zijn het verschil maakt in je eigen leven

Deze week ervaar ik alvast een voorproefje op hoe het kan zijn na afloop van de mindfulnesstraining. Ik doorloop de les zelf. Zonder de begeleiding en het samenzijn met de groep. Ik kan niet fysiek aanwezig zijn bij les 8.

Commitment

Hoewel ik niet fysiek aanwezig ben tijdens les 8, voel ik onrust in mijn lichaam om de les wel uit te voeren. Waar komt deze onrust vandaan? Deels komt de onrust van het commitment dat ik maakte voorafgaand aan de training. Marijke, de trainster, vroeg mij destijds of ik bereid was om gedurende de training dagelijks te oefenen. Mijn antwoord was: ja, ik ben bereid om te oefenen. De gedachte dat ik nu niks met deze les zou doen, geeft mij een ongemakkelijk en beschamend gevoel. Het commitment maakt o.a. dat ik de les uitvoer.

Lach

Daarnaast merk ik dat het beoefenen van mindfulness zijn vruchten afwerpt. Het valt mij op dat er steeds vaker een lach op mijn gezicht verschijnt. Als mijn lach ‘zomaar’ verschijnt, heeft dat vaak te maken met wat er zich in mijn hoofd afspeelt. Ik lach bijvoorbeeld als ik mijzelf ‘betrap’ op gedachten die mijn welzijn niet ondersteunen. Dat zijn gedachten die voortkomen uit emoties zoals angst, gespannenheid of boosheid. Waarom lag ik dan? Ik lach dan omdat ik mij realiseer dat ik zelf kan besluiten wat ik met die gedachten en gevoelens wil doen:

  • loslaten;
  • accepteren;
  • veranderen.

Dit bewustzijn stelt mij in staat om te kiezen voor hetgeen mijn welzijn wél ondersteunt. Naast het bewustzijn dat ik kan kiezen voor hetgeen mijn gezondheid wél ondersteunt,  creëert het beoefenen van mindfulness ook momenten van ‘zijn’ in mijn leven. Dat zijn momenten waarop ik even ‘ben’. Momenten waarin ik even niks ‘doe’. En juist deze ‘zijn’ momenten zijn voor mij essentieel. Essentieel om een verschil te maken in mijn leven. Op zo’n moment van ‘zijn’ maak ik vaak andere keuzes dan ik met de automatische piloot maak. Met de automatische piloot zat het koekje bijvoorbeeld al in mijn mond. Als ik op zo’n moment ‘ben’, laat ik het koekje liggen. Ik weet dat ik beter voor mijzelf zorg als ik het koekje laat liggen.

Verschil

Hoe je het beste voor jezelf kunt zorgen, is het thema van les 8. Eigenlijk weet ik dondersgoed hoe ik het beste voor mijzelf kan zorgen. Maar waarom deed ik dat dan niet altijd? lees meer>>

Lees hier de hele blog van Caroline van Bemmel over haar ervaringen van de een na laatste sessie van de Mindfulnesstraining.

Twitter
Visit Us
Follow Me

Eén reactie

  1. ‘Je kunt de golven niet stoppen, maar je kunt wel leren surfen’
    – Jon Kabat-Zinn
    Mindfulness brengt/leert je hoe je de golven moet lezen ☺︎
    her-kennen, er-kennen, be-kennen, ver-kennen ☺︎
    (zelf)bewustwording, (zelf)kennis, (zelf)reflectie, (zelf)inzicht ☺︎

Reageren is niet mogelijk